söndag 12 juli 2009

Åh vilken helg! :-)

Det blev en lång dag i lördags, men var en väldigt rolig dag.

Jag och Sarah kom till Bollebygd strax innan åtta på morgonen och Sarah o Combat var färdiga för dagen 08.15. Jag och Stella fick vänta tills ca halv tio, tio innan det var dags för våran första start som var en hoppklass. Det var en lite småklurig bana men rolig! Min banplanering gick nästan exakt som jag hade tänkt mig, förutom ett blindbyte som fick bli ett bakombyte istället. Tyvärr gick Stella ur slalomen och vi fick fem fel, med en vad jag trodde ändå var en helt okej tid. Hamnade på 26 plats av ca 80 starter, så det var en hel del duktiga ekipage med! Bland annat mina två instruktörer som knep flera pallplatser bägge två! :-) Grattis Veronica & Andreas.

Efter ett tag var det dags för agilityklassen, och ja, det var inte mycket som gick rätt till där. Det var en ganska så "lätt bana". Inga konstigheter, inget som skulle kunna ställa till några större problem - men det gick bara åt skogen på en gång. Det började med att Stella hoppar UPP på balansen och hoppar NER, så tio fel där. Sen så var det som att Stella aldrig gått igenom ett slalom förut! Tog om det tre gånger, och då missade hon ändå sista pinnen. Så då gav jag mig, bestämde mig för att diska oss och körde vidare för att behålla åtminstone lite flyt och vara glad för att hon hade ett bra hindersug på de andra hinden - för det hade hon verkligen. Bra fart hade vi i alla fall. Fick till ett bra blindbyte som jag var riktigt nöjd med, Stella avslutar med att hoppa rakt ut från gungan, innan den knappt börjat tippa och spurta imål. Matte kom släntrandes efter inte allt för nöjd. Förstår inte det här med slalomen, det har suttit som ett smäck förut! Jag vet inte vad som har hänt...

Fortsatte ha trevligt sällskap av Malin & Ella, Sarah, Agneta, Andreas, Cillen, m-fl. Satt med fina James i knäet, som visade sig vara en riktig knähund. Var trevligt att få mysa på ett fredligt sätt då Stella inte älskar att kramas i för långa stunder. Så det uppskattade vi ;-)
Sen var det dags för sista klassen för dagen som var en hoppklass till. Banan var svår, svår för att vara en klass 1 tyckte jag i alla fall. Men rolig! Gud vad jag satt och längtade efter att få köra. Planerade i detalj vad jag skulle göra för att undvika "fällorna" som fanns. Passagen mellan hinder 4 och 5 visade sig vara platsen då det flesta snabbare hundarna rök. Det var släptunneln på raksträcka, följt av en skarp högersväng till en ny rak tunnel. Men rakt framför släptunneln fanns två tunnelingångar till en annan tunnel, som hundarna med andra ord inte skulle in i. Jag kände mig ganska säker på att det inte skulle vara Stella som fick till fel tunnelingång, då hon inte har sån fart att jag inte skulle kunna bromsa henne om hon drog. Men ack så fel jag hade. Stella drog som en vettvilling mot fel tunnel och trots att jag nästan skrek så var det redan försent, hon såg bara sin tunnel och hörde minsann inte mig. Jag som stod placerad så himla bra och allt! Det kändes tråkigt, men det var ett misstag av mig, att underskatta Stellas förkärlek till tunnlar - hon drar gärna på dem. Så jag fick skylla mig själv...

En disk när hunden drar på fel hinder, det är verkligen något jag inte har något emot. Missuppfatta mig rätt nu. Men det väääärsta var att resten av banan går SOM PÅ RÄLS. Resten var perfekt, alla byten, alla snedställda hinder, tunnelingångar - och ja, natuuuuurligtvis så sätter hon slalomen helt perfekt. Vad ska man säga?
Jag har nog aldrig varit så fruktansvärt bitter och besviken efter ett lopp, jag menar ett diskat lopp gör inte mycket - men det kändes så nära! Hon var Sååååå duktig och jag är så rackarns nöjd med henne... Så det sved lite..

Min hund är otrolig, älskar henne något ofattbart mycket. Jag känner verkligen hur hon tycker om att springa banorna mer och mer nu. Då hon var lite nere innan två av loppen, pga av högt smällande i högtalare och fladdrande tält bland annat, så var det lite kämpigt att få igång henne innan starten. Hon var bara halvtaggad fram tills det att hon seglade över första hindren. Sen var det fullt ös och grymt hindersug!

Det här med agility blir bara bättre och bättre...! Sen ett stoooort grattis till Agneta och Glittra som tog sin första pinne i lördags, efter ett fantastiskt lopp


Hopp 1 A.

Agility 1 A


Hopp 1 B

1 kommentar:

Anonym sa...

Jäklar vad duktiga ni var! :) Heja Stella :)