onsdag 4 mars 2009

Agilityträningspass numero uno.

Om lite mer än en månad så är det dags för våran första start för årets Agilitysäsong, det blir i ett ridhus för Kungsbacka BK. Det ska bli spännande, speciellt då vi avslutade förra säsongen med en ridhusstart - får se om det kan gå lika bra den här gången.

Det är med andra ord slut på vårat vinteruppehåll (yes!) och gud vad vi båda har längtat. Jag känner att Stella skulle kunna hoppa över vad som helst.

Men det är inte bara att kasta sig ut på agilityplanen igen, utan vi ska först börja med handlingen. (uttalas engelskt om någon undrar). Det blir först markhandling, utan några redskap, sen kommer jag gå över till pinnar liggandes på marken som mitt djur ska förstå att hon ska över (problematiskt) och sen är vi redo att börja med hinder igen.

Det riktigt spritter i henne och det är svårt att få henne att förstå att hon ska hålla sig på marken. Vi har varit ute i trädgården nu och tränat, men det är inte så lätt. Hon vill gärna hoppa över häckar, stenar, upp på bord, bänkar osv.

Framförbytena går bra, där är hon himla följsam och duktig. Bakombytena vill hon gärna ha till antingen tvärstopp eller så byter hon framför istället.

På nästan en månad har jag fått en hund som går fot, bara genom att säga bra. Jag har knappt använt någon belöning utöver mitt beröm med rösten och nu insåg jag precis att jag har fått ihop ett riktigt bra fotgående på Stella. (lös, i trädgården, utan större störningar dock)
Jag är riktigt förvånad.

... och väldigt glad.

Gud vad jag längtar efter hinder! Men jag har tänkt att vi ska köra markhandling i ungefär två-tre veckor innan vi sätter igång med hinder. Hoppas att Tynnereds HF är på gång med att ta fram hindren för säsongen, ska dit på möte nästa vecka och prata in mig lite i agilitysektorn tänkte jag.
Den nedersta bilden här till höger är tagen i oktober 2006, vid ett av de första tillfällena Stella tar ett slalom. Bilden högst upp är tagen i Juli 2008.
Lite skillnad va? :-)

2 kommentarer:

Jessica sa...

du har gjort ett lika stort o bra jobb med din hund som jag gjort med min häst darling. ingen tvekan om saken! ni kommer klassa ut alla andra totalt när tävlingarna kommer igång sen;)

AnnaElin sa...

Åh vad roligt! Äntligen..! Jag och Nellie ser fram mot att få prova på! Och när du och Stella är redo för publik, följer jag gärna med och tittar! Kanske redan till KBA?
KRAM!