lördag 23 januari 2010

Freja har namnsdag idag!

Lördagen började med att jag tog mig ner till secondhandbutiken Reningsborg här i Frölunda där jag hade hoppats på inhandling av en del smycken till mina hundhalsband. Utbudet visade dock sig vara mycket litet, till mitt stora förtret. Men jag fick tag på en scarf som jag tänkte använda som tyg, en diamantliknande brosch och ett strasshalsband, alla som nog ska komma till användning!
Vädret ute var verkligen ljuvligt, med den vackra snön och strålande sol - ganska precis lagom kallt. Men istället för att utnyttja den vackra dagen utomhus så satte jag mig i bilen tillsammans med Emma och Cillen och alla våra tassar och styrde kosan mot Borås. Efter lite virrvarr kom vi till slut fram till Fristads hundskola där vi tillbringade tre timmar i deras inomhushall för agilityträning. Det blev en svängövning som man kan kombinera till oändlighet, mycket fokus på slalom och den nya metoden på a-hindret som jag beslutat mig för att prova på. Har inte hittat något namn på den på nätet, men beslutar mig för att kalla den för Running hoop från och med nu. Kan dock understryka att det inte är jag själv som hittat på den :-) Det gick riktigt bra med a-hindret och fick till ett riktigt bra flyt över hindret, framför allt med Stella som jag fokuserade på. Hon hoppade inte kontaktfältet en enda gång, trots stressande av mig - vilket kändes väldigt bra. Slalomträningen med Stella gick bra, hon hade klockrena ingångar och kunde lämna henne riktigt bra med. Var ett par gånger som kutade förbi sista porten - men det går verkligen framåt! Bara på ett par träningspass! :-) Freja har fått hoppa largehinder idag för första gången och det gjorde hon bra. Det var till och med maxade hinder vid något tillfälle, duktiga stumpan. Men efter några för många rivningar (på normal höjd) så beslöt jag mig för att prova en hopptekniksövning a la Kroaten. Men den gubben gick inte Freja på alls, utan beslöt sig för att gå tillbaka i gamla vanor och krypa UNDER hindren. Inte direkt en agilityförares dröm om man säger så. Matte var ofattbart frustrerad och Freja uppenbart helt blockerad i huvudet och vägrade hoppa. Men efter en stunds tragglade och många upprepningar av att räkna till tio i huvudet så kom hon över sin spärr och började hoppa igen. Tack för det hund :-)

Freja har idag utvecklat en underlig förkärlek till balansbommen, som hon knappt varit uppe på förut. Så fort hon fick tillfälle skulle hon upp på den och traska runt. Tokhund!
Slalomträning med Freja blev det såklart också och det gick ganska så bra. Fin fart och fint flyt när hon väl gick in rätt.

Hemåt bar det av och vi rullade in i Göteborg runt sextiden, då blev man avsläppt hemma och jag tog med mig ärtan hem till Hanna i mölndal där hon lagat smaskig Kajsa-Varg mat åt mig och Emma. Var på vippen att Hanna inte fick några matlådor att fylla och vi var inte långt ifrån att slicka våra tallrikar... Mums! Sen blev det flytt in till soffan för chilichoklad och sällskapsspel i form av Master of Television. Konstigt nog så vann Hanna INTE. ;-) Emma kunde stolt titulera sig som mästare! Det är riktigt roligt med sällskapsspel och jag känner att jag spelar alldeles för sällan, så härligt när Hanna drog fram ett till - som var ett ordspel. Det visade sig vara Hannas visa och inte riktigt min... :-) Bitvis svårt men riktigt roligt!
Var som vanligt en riktigt mysig och fruktansvärt rolig kväll med goaste tjejerna. Nästa gång är det min tur att bjuda tillbaka kompis!

Nu kryper vi ner i sängen och kommer somna så fort vi lägger huvudet på kuddarna tror jag. Tjejerna har redan somnat, trötta efter en lång dag och bara en tupplur i bilen på väg hem. Imorgon blir det bus och lite lugn träning på klubben tillsammans med Camilla, Maria och Malin. Sen kommer skrutten hit och myser med mig på kvällen. Längtar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Elin & söta vovvar.
Nej tyvärr ditt mejl kommer inte fram av ngn anledning...
Försök igen snälla :)
Kramis Mikaela,Mys & Gin