tisdag 26 januari 2010

Utveckling.

Morgonen började med att jag klev upp vid nio för en tur till tandläkaren. Hade tydligen inget fel på min tand som jag trott en tid nu, utan "mellanrumet" beror på att tänderna helt enkelt flyttar på sig ibland. Blev lite putsande och lite utskällning över att jag inte använt tandtråden ordentligt... Attans. Får försöka skärpa mig med det. PG körde skrämseltaktiken med tandlossning etc. Så får se om det hjälper. ;-) Men har ändå extremt bra tandkvalité så jag får vara nöjd med det, men saken är ju den att det ska bli så...
Efter promenerat hem blev det frukost och lite pyssel i lägenheten.
Stella var på bushumör, sprang in till Elena och snodde gossedjur av henne, när inte det gick hem hos matte så hämtade hon korkar till flaskor hon fått tag på. Jag fick nog och tog faktiskt fram en leksak till henne, dock väl vetandes om vad som komma skulle. Självklart fick jag rätt och ni ser ovan resterna av den leksak vi fick av Andreas efter att ha passat James. Men jag behöver knappast tillägga att Stella var ÖVERlycklig. Det kan det vara värt ibland :-)
Passade på att träna lite med Freja i vardagsrummet när ändå Stella var upptagen på annat håll. Började med att ta fram klickern och börja träna in "mellan". Vill kunna ha även Freja ståendes mellan mina ben i starter, har funkat väldigt bra på Stella och hoppas att det ska vara en bra metod för Freja också. Efter några pass med klickern började det hända saker, hon fattar så snabbt den här hunden! Fortsatte även med lite bakombyteträning utan hinder och det gick riktigt bra.
Vid tolv begav jag mig mot klubben där det vankades lite träning med Malin och Maria + hundar. Jag hade en liten tanke innan jag åkte, om jag skulle lämna Stella hemma... Hon har följt med de senaste veckorna och klarat sig från att bli utsatt för skjutande. Naturligtvis möter jag ett helt gäng med utklädda småpojkar som gör sig redo på militärfältet för att leka krig! Hundarna fick sitta kvar i bilen medans jag hämtade hinder från skjulet. Sen kom Maria och jag beslöt mig för att ta ut Freja och Stella fick faktiskt sitta kvar i bilen under hela tiden vi var där. Kände inte att det var värt att utsätta henne för eventuella skott. Kan säga att jag var väldigt nöjd med det beslutet.
Började träna med Freja på en liten bana som jag byggde upp. Starterna - mycket bra. Hon klarade av rejält med hetsande från mig och sköt fram som en rekyl vid startkommando. Tränade vidare på att kunna göra bakombyte efter tunnel då jag inte kunnat göra det alls innan. Men känner nu att hon börjar få bättre sug framåt och då börjar jag kunna byta bakom henne... Tidigare har hon backat tillbaka när hon märker att jag byter sida. Slalom - också mycket bra. Jättefin fart och när hon väl går in rätt så går det riktigt riktigt bra rakt igenom. Körde enskilda omgångar på endast ingången och det gick fint det också. Sen gick jag vidare med att köra bakombyte över hinder, och det visade sig vara förbaskat mycket svårare än vid våran inomhusträning i förmiddags. Men det är bara att fortsätta kämpa vidare! Link och Ella tränades duktigt av mattarna och jag fick Maria att springa på himla bra :-) Duktiga du!
Efter en aldeles för kort stund så började krigsleken på allvar och helvete vad de sköt. Freja blev iiiinte glad alls och la sig platt på marken. Först ville hon krypa iväg, men hon lyssnade på mig och kom tillbaka vilket jag blev glad för. För att hålla mig själv avslappnad och lugn så lånade jag både Ella och Link en liten stund och körde lite med dem. Freja fick leta godis i snön och verkade ganska okej. Provade att koppla loss henne en stund när det inte sköts så mycket och hetsade henne ordentligt - då jäklar blev det fart i den lilla råttan och hon var jättepigg och glad! Det började smälla igen men så länge jag höll mig hetsig och aktiv så kunde Freja fortsätta och var jätteglad! :-) Kändes som en sten som lyftes från mitt hjärta.

Inga kommentarer: