tisdag 9 juni 2009

Min hund bjuder...!

Min hund har verkligen börjat få kläm på klickerträningen! :-)

Vi tränade en liten stund på mitt nya projekt, vilket innefattar att Stella ska lära sig att backa upp på saker, t.ex väggar och träd. Det är svårt då jag inte riktigt vet om hon blir medveten om vad hennes bakben sysslar med när klicket kommer. Så träningen blir lite konstig.

Beslutade mig för att ta en paus och bara se om Stella ville bjuda på något beteende och utveckla det därifrån. Bestämde mig för att shejpa fram "krypa", ett tricks Stella redan kan. Men nu ville jag få fram det utan att jag sa någonting.

Hon bjöd på att "ligga" och det gick bra, började söka sig framåt då hon klappade sig på nosen med tassen - jag var snabb på att klicka - och helt plötsligt så fångar jag ett nytt beteende "skämmas". Jag har provat att shejpa in detta beteendet förut, då använde jag av mig en tejp på nosen på Stella. Det gick bra, så länge tejpbiten satt där, men så fort den försvann så bjöd inte Stella på beteendet. Hon var med andra ord inte tillräckligt medveten om vad hon gjorde för att det skulle fastna.
Men nu helt plötsligt när hon bjöd på det själv så gick det! Hann klicka en gång och det räckte...! Nu har hon legat på golvet och "skämts" flera gånger om! Hon är så duktig min hund!

Snart ska vi åka till Ängsö, och Stella ska få busa med kompisen Sixten igen. Han var med första dagen Stella kom till oss, som ni ser här :-)

Inga kommentarer: